Monday, 5 December , 2022
امروز : دوشنبه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۱ - 12 جماد أول 1444
شناسه خبر : 4069
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر, اقتصادی, ویژه تاریخ انتشار : 15 تیر 1399 - 11:40 |
صحبت های مدیرکل اداره راهداری آذربایجان شرقی در خصوص نرخ عوارض جاده اورمیه_ تبریز

نارضایتی مردم از افزایش نرخ عوارض جاده اورمیه_ تبریز

مدیرکل اداره راهداری آذربایجان شرقی دوگانگی نرخ عوارض جاده اورمیه_ تبریز را بیان کرد.
نارضایتی مردم از افزایش نرخ عوارض جاده اورمیه_ تبریز

به گزارش پایگاه خبری اورمیه، یک جاده و ۲ سرمایه‌گذار متفاوت سبب شده تا هر کدام به صورت جداگانه عوارض جاده ای دریافت کنند. در حال حاضر عوارض پل میانگذر دریاچه ۷ تومان و سه راهی سارای ۶۵۰۰ تومان است که در مجموع یک مسافت ۲ ساعته از اورمیه به تبریز ۲۷ هزار تومان آب میخورد. افزایش گاه به گاه نرخ عوارض پل میانگذر و از سویی نصب دوربین عوارض در سه راهی سارای اعتراض مردم را به همراه داشته است.

اورجعلی علیزاده؛ مدیر کل اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اورمیه با بیان اینکه مسئول ساخت بخشی از آزادراه که از سه راهی سارای تا تبریز ادامه دارد بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربنای کشور است افزود: بنده این موضوع را از طریق تهران پیگیری کردم، سرمایه‌گذار پل میان گذر، صندوق بازنشستگی کشور است و صرفا برای ساخت پل سرمایه‌گذاری کرده است. سرمایه گذارِ دیگر برای کل مسیر از مبدا ارومیه تا تبریز بوده و این دریافت عوارض به دلیل علت است.
وی با بیان اینکه قرار بر این است عوارض پل میانگذر ارومیه کمتر شود، اظهار کرد: از سه راهی سارای قطعه ۴ ازادراه اورمیه_ تبریز آغاز شده که از آنجا خودروها مشمول عوارض جاده ای میشوند. این عوارض با تصمیمات ۳ نهاد دولتی از حدود یک ماه گذشته اخذ میشود و صحبت ها در این راستاست فقط نرخ عوارضی سه راهی سارای کاهش یابد نه اینکه عوارضی آنجا برداشته شود. ما نامه اعتراض آمیز جهت تعیین نرخ گذاری به تهران ارسال کردیم و منتظر جواب هستیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا در حال حاضر که آزاد راه تکمیل نشده این کار صورت میگیرد گفت: آزاد راه قطعه بندی شده و در مجموع شامل ۵ قطعه است. ۲ قطعه در سمت اورمیه که به اتمام رسیده، قطعه ۳ از پل میانگذر تا سه راهی سارای که در دست اجراست، قطعه ۴ از سه راهی سارای تا سه راهی خاصبان که حدودا ۳۳ کیلومتر است و این قطعه به اتمام رسیده، به همین جهت از این بخش عوارض دریافت میشود.
مدیرکل اداره راهداری استان آذربایجان شرقی بیان کرد: یکی از برنامه های ما این است که به روستاییان اطراف جاده در کل محور اورمیه و تبریز که مدام در حال تردد هستند، کارت تردد ارائه دهیم تا از پرداخت عوارض معاف شوند.
وی افزود: در تعریف آزادراه به صورت کارشناسی، باید جاده ای جایگزین برای ترافیک محلی که عوارض هم نمیگیرد، وجود داشته باشد ولی متاسفانه در بحث حد فاصل اورمیه و تبریز چون جاده جایگزینی وجود ندارد باید تمهیداتی برای عدم دریافت عوارض اندیشیده شود که این موضوع نیز در حال بررسی است.
علیزاده در رابطه با افزایش های ناگهانی نرخ عوارضی در پل میانگذر گفت: صندوق بازنشستگی کشور سرمایه‌گذار پل است ولی باید به این موضوع توجه کرد که این سرمایه گذار حق نرخ گذاری و افزایش خودسرانه ندارد و اگر چنین کاری انجام شود مشمول تعزیرات حکومتی شده و باید جریمه سنگینی پرداخت کنند، نرخ گذاری عوارض توسط دولت و کارگروه های مربوطه تعیین میشود و سرمایه گذار فقط مجری است.
مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان شرقی ادامه داد: فاصله بین اورمیه و تبریز حدودا ۲ ساعت است چنانچه دولت فقط یک سرمایه گذار را برای ساخت کل آزادراه بین اورمیه و تبریز هماهنگ میکرد دیگر نیازی به دریافت عوارض در ۲ قسمت جاده نبود. شرکت های سرمایه گذار طبق قراردادی که با دولت دارند طی زمان مثلا ۱۰ ساله، نرخ تعیین شده را از مردم دریافت میکنند و دولت مسئول رسیدگی به آن را دارد، سعی ما این است این نرخ را کاهش دهیم.

نویسنده : صفورا طالب‌زاده
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.