Wednesday, 2 December , 2020
امروز : چهارشنبه, ۱۲ آذر , ۱۳۹۹ - 17 ربيع ثاني 1442
شناسه خبر : 5958
  پرینتخانه » اخبار استان, اسلایدر, اقتصادی, گزارش خبری تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶ |
معاون استاندار: هیچ هزینه‌ای بابت نگهداری میان‌گذر نشده / مدیرکل راه و شهرسازی: ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده

یک پل و دو هوای مسئولین!

بحث بر سر رسیدگی و نگهداری از پل میان‌گذر دریاچه اورمیه یکی از چالش‌های مهم در بحث مسیر اورمیهبه تبریز است. علی‌رغم انتقاد معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی بابت عدم نگهداری از این پل توسط شرکت آزادراه تبریز- اورمیه، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از هزینه‌کرد ۱۲۰ میلیارد ریال برای نگهداری پل میان‌گذر از ابتدا تاکنون خبرداد.
یک پل و دو هوای مسئولین!

به گزارش پایگاه خبری اورمیه، پل میان‌گذر دریاچه اورمیه سال ۸۷ افتتاح و دریافت عوارض نیز از سال ۸۸ آغاز شد.
در ابتدا هزینه عوارض دریافتی از هر خودروی سواری ۲۰‌هزار ریال، وانت و مینی‌بوس ۲۵‌هزار ریال، کامیون و خاور ۴۰‌هزار ریال و از اتوبوس‌هایی که در این مسیر تردد می‌کنند ۵۰‌هزار ریال عوارض بود که اکنون فقط برای خودروهای سواری به رقم ۷۰۰۰۰ ریال رسیده است.

در ابتدا مقرر شده بود تا سال ۱۴۰۱، تمامی درآمد حاصل از این عوارضی به پیمانکاران پل میانگذر دریاچه اورمیه یعنی بانک ملی و صندوق بازنشستگی کشور اختصاص یابد و این ۲ پیمانکار باید ۱۵ درصد از درآمد سالانه حاصل از این عوارضی را صرف تعمیر و نگهداری پل میانگذر دریاچه اورمیه می‌کردند.

هفته گذشته معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی درخصوص عدم هزینه‌کرد بخشی از عوارض برای نگهداری پل میان‌گذر انتقاداتی داشت.

ضرب‌الاجل یک‌ماهه برای تعیین تکلیف نگهداری از پل دریاچه اورمیه

آیدین رحمانی دوشنبه هفته گذشته به خبرگزاری ایرنا گفت: شرکت آزاد راه تبریز- اورمیه تعهد کرده که تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه اورمیه را برعهده بگیرد و متاسفانه با گذشت نزدیک به ۱۲ سال از این قرارداد، هنوز نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه اورمیه هیچ اقدامی نشده است.
وی در رابطه با این شرکت خصوصی گفت: مدیریت این شرکت معلوم نیست برچه روالی بوده و برعهده کیست؛ متاسفانه هر ۲ ماه یک مدیر برای شرکت آزاد راه تبریز- اورمیه معرفی می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه وزارت راه و شهرسازی باید هرچه سریع‌تر بحث نگهداری از پل میانگذر را تعیین تکلیف کند، گفت: اینکه این شرکت طی ۱۲ سال به تعهدات خود در قبال نگهداری از پل میانگذر عمل نکرده، تقصیر وزارت راه و شهرسازی است که باید در این خصوص به سرعت تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به اینکه در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راه، اولتیماتوم جدی به شرکت آزاد راه تبریز- اورمیه داده شده است، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی را نیز از این موضوع مطلع کرده ایم.
رحمانی افزود: تا ۲ هفته دیگر به همراه مدیران استانی مرتبط با این موضوع با معاون وزیر راه و شهرسازی جلسه اختصاصی خواهیم داشت تا کمتر از یک ماه دیگر این موضوع تعیین تکلیف شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه براساس درآمد از عوارضی پل میانگذر دریاچه اورمیه،  شرکت طرف قرارداد مکلف به نگهداری از پل است، گفت: اگر تا یک ماه دیگر این موضوع تعیین تکلیف نشود، به همراه دادستانی وارد عمل شده و عوارضی این مسیر را پلمب خواهیم کرد.
وی به دستور ویژه استاندار آذربایجان‌غربی برای ورود به موضوع نگهداری از پل میانگذر دریاچه اورمیه اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی از محل این عوارضی هیچ خدماتی به مردم ارائه نشود، نباید درآمدی نیز توسط شرکت خصوصی روی این پل حاصل شود.
رحمانی با بیان اینکه هیچ ارزیابی دقیقی از وضعیت پل میانگذر دریاچه اورمیه به عمل نیامده، افزود: اجازه وقوع بحران جدید در منطقه را نخواهیم داد.
وی اظهار کرد: متاسفانه اطلاع دقیقی از درآمد حاصل از عوارضی پل میانگذر دریاچه اورمیه در دست نیست و شرکت مربوطه اطلاعات دقیقی را در این رابطه ارائه نمی‌دهد.

تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه نگهداری میان‌گذر شده است

محسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال از محل ۱۵ درصد دریافت عوارض و بخشی از طریق راهداری برای نگهداری این پل هزینه شده و طبق آخرین جلسه، از این پس وزارت راه و شهرسازی از محل همان ۱۵ درصد اقدام به نگهداری از پل میان‌گذر خواهدکرد.
وی گفت: برای مشخص شدن آخرین وضعیت پل قراردادی با یک شرکت مشاور منعقد شده و قرار است ظرف مدت ۲ ماه آخرین وضعیت پل را از محل پایه و سازه را به ما اعلام کند تا درصورت نیاز اقدام به بروزرسانی پل انجام دهیم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با رد مشکلات بیان‌شده در خصوص سازه پل میان‌گذر گفت: تا مشخص نشدن نظر فنی مشاور، هیچ موردی تایید یا تکذیب نخواهدشد.
وی درخصوص چرایی ارائه نشدن میزان درآمدزایی از عوارض پل میان‌گذر خاطرنشان کرد: شرکت بهره‌بردار حسابرس دارد و درخصوص آمار درآمدزایی، شرکت ساخت توسعه می‌تواند این آمار را ارائه دهد ضمن اینکه این عوارض صرفا برای پل میان‌گذر اخذ و هزینه می‌شود و ارتباطی با آزادراه اورمیه به تبریز ندارد.
حمزه‌لو گلایه‌ای هم از شبکه‌های مجازی کرد و گفت: عقب‌ماندگی‌های زیادی در حوزه راه و شهرسازی استان داریم  که گرانی مبلغ عوارض دریافتی در مقابل آن اهمیت کمتری دارد و رسانه‌ها و خبرنگاران باید به چرایی راکد ماندن ۲۵ ساله مسیر اورمیه به سرو و یا عدم اتمام آزادراه اورمیه به تبریز پیگیر شوند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۱
  1. داریوش قاسمی :
    ۱۱ آبان ۹۹

    سلام
    پارسال اومدن دستی بخ سر و روی پل بکشن و مجتمع تفریحی و پلاژهای تفریحی بسازن
    بنده پیمانکار نصاب روشنایی پل بودم و اجرای تاسیسات برقی به عهده بنده بود
    با من تماس گرفتن که سیستم روشنایی رو بازسازی کنم و بنده نیز برپایه اعتماد اینکار رو انجام دادم و حتی با هزینه شخصی هزینه بالابر و سایر تجهیزات و وسایل رو پرواخت کردم
    ولی الان بیشتر یکسال هستش دنبال مبلغ قرارداد و هزینه ها هستم ولی حتی یک ریال هم دریافت نکردم
    حتی عملیات اجرایی ما در کانال شما نمایش داده شد
    لطفا حرف من رو به گوش مسیولین برسونیدچون هیچکس جوابگوی ما نیست
    شماره تماس من جهت ارتباط ۰۹۱۴…….۳ هستش
    با تشکر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.